Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Keresztbe váltás

2008.05.18

A sebesség fokozatok használata lánc váltós kerékpároknál

 

Mikor milyen fokozatot használjunk?
Mi a keresztbe váltás?

A kerékpárok többsége ma láncváltóval van felszerelve. A helyes használata sokat javíthat közlekedésünkben, és az alkatrészek élet tartamában.

A nagy hibák:

Elindulásnál alig bírjuk meghajtani a kerékpárt. Duplán rossz.
Először is a lábunk térd ízületeit túl terheljük, itt sérülés következhet be.
Másodszor míg teljes erőből tapossuk a pedált, addig az alkatrészeket kíméletlen munkára fogjuk. Ez a lánc idő előtti nyúlását szakadását eredményezheti, és a fogak töréséhez is vezethet.
Amitől újabb baleset veszély forrásnak tesszük ki magunkat.
 
Lassan megyünk mégis úgy jár a lábunk mint a mókus kerék.
Itt nem is a kerékpár műszaki állapotának romlásáról beszélünk.
Hanem inkább a saját egészségünkről, bár nincs mechanikai terhelés és sérülés. Én azért senkinek nem javasolnám mivel ezt, nevezhetjük felpörgetésnek ebben a nézőpontban. Ami a szívnek nem egészséges hosszú távon. Ez azt jelenti, ha gyorsan megy a lábunk fokozzuk a levegő vételt is, ami a szív gyorsulásához vezet. A megemelkedett szív teljesítményt aerob zónának is nevezik. A versenyzőknek ez a kötelező edzéstervbe bele van építve. Az átlag embereknek is jó az aerob zóna csak nem folyamatosan, ezért aki így teker az hamar ki fulladhat.


A gyors és biztonságos haladás egyszerű, ha betartjuk az alábbi néhány pontot.

1. Ha emelkedőt látunk előttünk, akkor váltsunk a könnyebb fokozatba még az emelkedő előtt.

2. Ha meg kell majd állnunk vagy erősen lassítanunk kell az előző szabály használatos.

3. Mindig abba a sebességi fokozatba állítsuk a váltót amit kényelmesen tudunk még hajtani. (esetleg egy kicsit nehezebben)

Amikor haladunk, és már elértük a felpörgetési pontot, akkor váltsunk nehezebb fokozatba.

A felpörgetési pontot mindenki magának állítsa be mivel eltér, a kortól, és az adottságtól az embereknél. De nagy segítséget jelent egy pulzusmérő a saját szintünk felmérésében.

 

A keresztbe váltás

Az előbbi témához szorosan fűződik, mivel a kényelmes haladáshoz használni kell a váltókat.

De nem mindegy, a hogyan. Az egyenes láncvonalnál kezdeném, ez az ami a két fogaskerék közti vonalat képzi. Ha elöl a nagy lánckeréken és hátul pedig a kicsin van, akkor a vonal egyenes.

Viszont ha ugyanott hagyjuk elől, de hátul is a legnagyobbra váltunk akkor a lánc ferdén fog futni a fogaskerekekhez viszonyítva. Ezt nevezzük keresztbe váltásnak. Ami sajnos az alkatrészek idő előtti tönkremeneteléhez vezet, és senki nem vállal érte garanciát a boltba, ha új a bringa.

Ugyanez mondható el a fordított esetben is, amikor elöl a kicsin és hátul is a kicsin van. Persze sajnos nem csak a két szélsőt nem szabad használni hanem még a mellette lévőt sem. Ez a szabály eltérhet a különböző fokozatszámú fogas soroknál.

Ha elöl középen használjuk a hajtókart, akkor elvileg a legszélesebb tartományt kapjuk, de itt se ajánlott a legkisebb, és a legnagyobb.

 

Kép Kép